Wednesday 1 May 2013

Persediaan Bulan Ramadhan 2013

Awal-awal lagi saya, Ummu Ain minta izin kepada suami untuk berpuasa sunat setiap Isnin dan Khamis bermula dari bulan Mei ini... Sengaja mahu melihat reaksinya, saya bertanya kepadanya diwaktu bersantai-santai sebelum sampai ke destinasi kami. :)

Apa yang menggembirakan dan membuatkan hati saya berbunga-bunga riang, suami saya langsung tidak menunjukkan reaksi terkejut. Malah, dia terus sahaja berkata ; "Alaa... Puasala anje... Abang tak risau pun... ESP, Alfalfa, Vitalea, B Complex kan ada? Buat apa nak risau? InsyaAllah, susu untuk Bidadari Kecil mesti cukup! " katanya penuh keyakinan dan kesusilaan... ;)

Alhamdulillah, nasib baik dia tak sebut semua set Tripple M (3M - Making More Milks) tadi...hihi... Suspen jugak rasanya... Syukurlah dia dah bagi lampu Hijau... InsyaAllah, perjuangan akan bermula pada hari Khamis ini... Nanti saya akan kongsikan pengalaman saya berpuasa sambil full breastfeed Bidadari Kecil yang sudah berumur 1 tahun 12 hari itu ya?! Pastinya sangat menarik dan saya sememangnya sanga teruja! ;)

Suami saya bertanya lagi, kenapa pula tiba-tiba nak mula puasa sunat bulan ini?

Antara sebabnya kenapa saya perlu mula berpuasa sunat ;

1. Sebab UTAMA ; untuk latihan sempena bulan Ramadhan yang bakal tiba tidak berapa lama lagi... (Biasanya sejak bujang, saya akan amalkan berpuasa sunat 2 bulan awal sebelum kedatangan bulan Ramadhan yang mulia lagi dirindui... Huhu...rindunya...)

2. Sudah lama benar tak puasa sunat... Jadi, rasa macam rindu nak puasa sunat macam dulu-dulu...

3. Nak praktis breastfeed baby yang fully bf ketika ibunya ini sedang berpuasa...Ya Allah, berilah aku kekuatan dan susu yang cukup buat anakku, Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...amin...

4. Nak ringankan badan semula setelah lama betul tak senaman perut... ;)

Itu sahaja! Jika ada sesiapa mahu join, jomlah! :) Tapi, pastikan bekalan vitamin anda cukup untuk menampung tenaga anda dalam jangka masa yang lama agar ia terus bertahan sampai berbuka puasa... InsyaAllah... :) Kita sama-sama usaha, ya?Buat ibu-ibu di luar sana, latihan ini sangat penting agar anda wahai ibu-ibu penyayang semua, dapat bersedia dengan kemampuan dan ketahanan diri anda dalam menyusukan anak kesayangan anda sehingga cukup 2 tahun!

Jika anda rasa bulan Ramadhan adalah bulan untuk anda menyerahkan anak anda kepada susu Formula, terpulang kepada anda wahai ibu penyayang semua... :) Jangan lupa, susu ibu adalah anak, jangan sesekali kita mudah menyerah kalah kepada keadaan!

Saya sendiri mula menemui set 3M Shaklee ketika saya berada dalam bulan Ramadhan! Anak saya ketika itu masih berumur 3 bulan... Seminggu pertama di awal bulan puasa, saya bertahan dengan minum air longan, air barli, dan macam-macam lagi...Akhirnya saya sendiri lemah dan longlai, sedangkan anak saya sering meminta-minta susu seakan tidak puas menyusu dan seperti tidak kenyang-kenyang.

Akhirnya saya mengambil keputusan untuk ambil set 3M Shaklee, yang membuatkan saya sangat gembira dengan hasilnya! Nak tahu hasilnya? Nanti sayaakan ceritakan lain kali, ya? :) Sekian dahulu experimen saya yang akan bermula pada hari Khamis ini... Moga Allah berkati kita semua...amin... :)

No comments:

Post a Comment