Tuesday 29 January 2013

Kenapa kita demam ?

Kalau kita demam saja, panadol lah jawabnya.

Ketahuilah dulu kenapa kita sakit demam, ini tidak, terus sahaja ambil panadol.
Dalam panadol tu ada paracetamol, penggunaannya yang terlalu kerap atau berlebihan kemungkinan akan mengurangkan sistem pertahanan badan kita untuk bertindak sendiri melawan demam. Terdapat kes seorang pramugari yang terpaksa melakukan dialisis sebulan sekali kerana penggunaannya yang melampaui had. Nak segar pun, gunalah bahan yang selamat, berkesan dan semulajadi. Ya, macam Shaklee!

Mengapakah tubuh kita mengalami demam?
Jangan tak tahu, demam ni merupakan natijah atau kesan, dengan kata lebih tepat lagi 'signal' kepada diri kita bahawa organ dalaman kita mengalami kerosakan.



Panadol adalah pain killer, bukannya penyelesaian sebab musabab kepada sumber demam itu tadi.

Kes yang biasa adalah demam, tapi dalam masa yang sama kita mengalami ulser. Demam terjadi disebabkan ulser. Ubati ulser itu dan insyaallah badan kita akan sihat semula.

Pernah kan kita terjatuh dan tak lama selepas itu kita demam? Ha,tepat sekali! Luka dalaman badan kita memberikan signal kepada kita melalui demam.

Serupa juga kesnya dengan batuk, selsema,kering tekak, keadaaan ini akan menghantar signal demam kepada kita supaya kita bertindak untuk memperbaiki kesakitan itu tadi. Bukannya makan pain killer.

Sebab itulah saya menyarankan kalian supaya mengambil makanan bernutrisi, senaman yang menyihatkan, pernafasan nan mendalam, minum air yang mencukupi.

Kalau dalam bahagian dalaman kita, biasanya dimulai dengan sel. Sel akan membentuk organ dan seterusnya organ akan membentuk sistem. Nah, perbetulkan imunisasi dan pembentukan sel sihat dulu, insyaallah yang lain akan mengikuti aturan sel, organ dan sistem badan anda.

Untuk anak-anak anda, sedari kecil ini, toddler, dampingkan mereka dengan makanan berkhasiat semulajadi seperti oat, kekacang, kismis, madu, kurma, buah-buahan supaya mereka tidaklah terlalu mengimpikan makanan segera atau makanan ringan yang pastinya merosakkan sistem badan.

Anak kecil yang alah makan, sakit kulit, batuk, selsema, lemah badan, kebanyakannya berpunca daripada pengambilan makanan yang tidak sihat.

Ubah kepada gaya hidup sihat!

No comments:

Post a Comment