Friday 11 January 2013

Selamat menjadi mama




Sedar tidak sedar, hari yang dinanti-nanti telah tiba. Sujud syukur! Kini anda bergelar seorang ibu.

Bermulalah fasa seterusnya sebagai seorang ibu, Ya, menjaga perkembangan fizikal, mental, emosi dan juga spiritual terhadap cahaya mata yang telah anda lahirkan.

Penjagaan fizikal-mental-emosi-spiritual ini sebenarnya berkhasiat bermula dari ibu-bapa itu sendiri.
Kitalah yang menerapkan pendidikan awal dengan mempraktikkan sendiri kata-kata positif, menjaga kebersihan dan kesihatan, memakan makanan berkhasiat dan paling penting, menjaga disiplin rohani iaitu solat, mengaji, zikir dan seumpamanya.

Kelakuan yang kita praktikkan ini, akan diinstall di dalam sanubari sang anak dengan penyusuan.
Oleh itu, tidak hairanlah jika anak yang menyusu badan ini lebih mendengar kata, lebih cergas dan lebih pintar.

Memang, penghasilan susu disebabkan faktor 'supply and demand', tetapi ia tidak bermaksud kita tak boleh mengambil 'supplement' untuk membanyakkan, mengkayakan khasiat untuk si manja ini.

Jangan tak tahu, susu yang berkhasiat, iaitu sedikit kekuningan, anak akan cepat kenyang dan mudah tidur.
Dengan gaya hidup yang seba moden ini, penghasilan makanan berkhasiat untuk ibu yang menyusukan anaknya, memanglah agak sukar, kecualilah si ibu ini tadi pemilik kedai makanan semulajadi.

Makanan yang membanyakkan pengeluaran susu adalah
soya, longan, halba, ikan tenggiri, lobak putih, kurma, coklat. Seperti saya katakan tadi, penyediaan makanan ini sangat mudah jika kita mempunyai chef sendiri. Chef itu harus hygenic!

Paling penting, si ibu tidak stress supaya banyak susu yang dapat dihasilkan akibat ketenangan sang ibu.
Happy kata orang putih.

Dalam Islam amat dititik beratkan tentang penyusuan ini, sehingga 2 tahun! Malah pemilihan ibu susuan yang baik pekerti juga dititik beratkan.

Hero Shaklee datang membantu dengan kajian klinikalnya, 50 tahun dalam sejarah pembuatan vitamin berasakan bahan semulajadi (bukan sintetik!) berkesan untuk membantu ibu jelita seperti anda!

Berminat?

Baca seterusnya mengenai 3M*  ini. *making more milk

No comments:

Post a Comment