Friday 22 March 2013

Cara menangani Eye STYE

[Entry Encik Suami]



Eye STYE merupakan buih jernih kecil yang terbit di bahagian mata.
Kebiasaanya ia tidak merbahaya dan ia sedikit gatal. Saya juga berasa
rimas jika stye ini menghinggapi saya.

STYE ini dipercayai kesan daripada perebakan bakteria. Mungkin
melalui sentuhan dan juga udara.

Apa yang saya lakukan untuk menanganinya?
Saya membuat pembacaan dsri pelbagai sumber di internet. Saya juga
bertanyakan kepada doktor pakar mata yang sibuk .
Alhamdulillah dalam keadaan sibukpun, sempat juga dia membalas emel saya.
TQ Dr Muhaya!

Saya bertanyakan akan keadaan saya di mana ada gelembung jernih kecil
terbit di bahagian mata putih saya. Keadaannya sedikit gatal dan tidak
sakit. Dr Muhaya mengatakan itu tidak merbahaya.

Saya bersyukur amat sangat. Hasil pembacaan saya, banyak di negara
orang putih mengalami ini. Tidak pasti pula di Malaysia bagaimana
kerana tidak pula saya jumpa mengenai STYE ini, melainkan ketumbuhan
di kelopak mata iaitu seakan cyst kecil. Juga menyerupai jerawat
kecil.

Menurut orang Sabah yang berketurunan Rungus di sini, remedy secara
tradisi adalah dengan mencucuk helaian rambut di buih kaca tersebut.
HANYA YANG BERPENGALAMAN sahaja layak melakukan ini.

Tips yang biasa diamalkan oleh orang putih adalah dengan mencelup kain bersih ke dalam air panas, kemudian diterapkan kelopak mata sehingga air itu sejuk. Dilakukan berulang kali sehingga 10 minit. Lakukan 3 kali sehari, lebih lagi kalau rajin.

Janganlah risau, STYE ini hanya berlaku selama seminggu cuma.

Antara langkah penjagaan saya lakukan ketika menghadapi
STYE ini adalah dengan mempertingkatkan 'hygene' dengan sentiasa

membasuh tangan. Saya juga menghindari menyentuh mata dengan tangan.
Memastikan kuku pendek dan saya juga meningkatkan pemakanan nutrisi
yang pastinya SHAKLEE yang terdiri daripada B-Complex, Vitamin E,
Vitalea, Vitamin C.
Ini untuk imunisasi. Untuk antibodi saya mengambil Shaklee Garlic.

Saya pertingkatkan lagi dengan Herbalax dan Lecithin. Ini untuk
membuang toksin di dalam badan. Jangan lupa, minum air yang banyak ya?

Alhamdulillah STYE ini berlangsungan tidak sampai seminggu. Cuma tiga
hari sahaja.


Tingkatkanlah kehidupan anda dengan gaya hidup sihat!
Dah sihat ni barulah seronok nak cuti sekolah....


No comments:

Post a Comment